
HOLLANDS KROON – In Hollands Kroon is het belangrijk te weten wat er onder de inwoners en ondernemers leeft. Daarom houdt Hollands Kroon iedere twee jaar een inwoners- en ondernemerspeiling. De resultaten van de peilingen zijn bekend. Hierin geven inwoners en ondernemers aan dat zij meer tevreden zijn over onze dienstverlening dan twee jaar geleden.
Burgemeester Rian van Dam: “Sinds 2018 doen we iedere twee jaar een peiling onder onze inwoners en ondernemers. Daarin laten zij ons weten hoe we het doen. Hier leren we van want met de uitkomsten kunnen we aan de slag om onze dienstverlening te verbeteren. Ik ben trots op de uitkomsten van dit jaar. De cijfers voor dienstverlening en communicatie scoren hoger dan twee jaar geleden en krijgen een mooie voldoende. Ook is er nog op punten verbetering nodig. Hier gaan we mee aan de slag.”
[penci_blockquote style=”style-3″ align=”none” author=”Burgemeester Rian van Dam” font_style=”italic”]Trots op de uitkomsten van dit jaar[/penci_blockquote]
Ondernemers blij met het vestigings- en ondernemersklimaat
De ondernemerspeiling laat vanaf 2018 een verbetering zien als het gaat om het vestigings- en ondernemersklimaat. Dit was ook één van de doelstellingen vanuit het coalitieprogramma 2018-2022. Ook geven ondernemers aan meer tevreden te zijn over de digitale dienstverlening. Daarnaast beoordelen zij de deskundigheid van onze medewerkers hoger.
Dienstverlening krijgt hoger cijfer
Meer dan de helft van de inwoners zegt tevreden te zijn over het contact dat zij met Hollands Kroon hebben gehad. Het gaat om contact in het afgelopen jaar. Het persoonlijk contact, de deskundigheid en het goed beantwoorden van de vraag door een medewerker, wordt als positief ervaren. Deze beoordeling is een stuk hoger dan in de peiling van 2020. Wel vinden de inwoners van Hollands Kroon dat de telefonische bereikbaarheid mag verbeteren. Ondernemers beoordelen de dienstverlening beter dan in de peilingen van 2018 en 2020.
Informatie voor inwoners
Op het gebied van communicatie ziet Hollands Kroon ook een verbetering terug in de cijfers. Wel geven mensen aan het moeilijk te vinden op de hoogte te blijven van de gemeentelijke ontwikkelingen. Hollands Kroon is daarom begin dit jaar begonnen met het delen van informatie en gemeentenieuws op tv-schermen. Deze schermen hangen op openbare plekken zoals dorpshuizen en supermarkten door de hele gemeente heen. Zo kan iedere inwoner altijd in eigen omgeving de informatie lezen.
Inwoners wonen prettig in de buurt
De inwoners van Hollands Kroon geven aan dat zij nog steeds prettig in hun buurt wonen. Buurtbewoners gaan prettig met elkaar om en de veiligheid krijgt een hoge beoordeling. Wel ervaart een groot deel van de inwoners verkeersonveiligheid. Wij werken eraan om dit te verbeteren.
Openbare Ruimte
De inwoners van Hollands Kroon beoordelen de openbare ruimte hoger dan in 2020. Toch zien de inwoners graag verbeteringen in het onderhoud van perken, plantsoenen en het onderhoud van wegen.